Wspomaganie układu kierowniczego to mechanizm, którego zadaniem jest ułatwienie prowadzenia pojazdu za pomocą zmniejszenia siły, z jaką kierowca musi obrócić kierownicę, by zmienić tor jazdy. Zastosowanie tego układu jest szczególnie przydatne i odczuwalne przy niskich prędkościach, gdy zmiana kierunku jazdy samochodu zależy głównie od sił działających na kierownicę.
W skład hydraulicznego układu wspomagania kierownicy wchodzi zbiorniczek na płyn, przewody hydrauliczne, układ sterujący przepływem oleju, siłownik współdziałający z mechanizmem zwrotniczym zwany potocznie maglownicą lub przekładnią kierownicza oraz jeden z najważniejszych elementów całego układu - pompa wspomagania.
W SAMOCHODACH STOSOWANE SĄ NASTĘPUJĄCE TYPY UKŁADÓW WSPOMAGANIA KIEROWNICY:
- hydrauliczny (pompa hydrauliczna) – pompa pracuje bez przerwy, nawet gdy kierowca nie kręci kierownicą. W tym przypadku warto wspomnieć o systemie aktywnego układu kierowniczego zastosowanego przez konstruktorów BMW Mercedesa, Audi, który automatycznie dostosowuje siłę wspomagania kierownicy do aktualnej prędkości jazdy,
- elektryczny (silnik elektryczny) – zajmuje mniej miejsca, jednak jest bardziej podatny na uszkodzenia. Naprawa jest najczęściej kosztowna lub nieopłacalna
- pneumatyczny (pompa pneumatyczna) – występuje głównie w samochodach ciężarowych.
OBJAWY AWARII UKŁADU WSPOMAGANIA KIEROWNICY:
- całkowity brak wspomagania kierownicy - spowodowany w 90 procentach awarii, zabrudzeniem pompy z układu wspomagania. Zabrudzeniu ulega zaworek ciśnieniowy - należy w tym wypadku wyczyścić zaworek. Kolejny objaw zabrudzenia zablokowany wirnik łopatkowy, w tym wypadku czyszczenie należy zlecić firmie specjalizującej się w naprawach pomp.
- hałas wydobywający się z pompy - wycie (najczęściej zatarcie pompy w wyniku pracy na zbyt małej ilości płynu) lub gwizd (pompa zasysa powietrze zamiast płynu)
- świecąca się kontrolka układu wspomagania - zbyt mała wydajność pracy pompy, przegrzanie lub zapowietrzenie układu, zwarcia, uszkodzenie czujnika, uszkodzenie przewodu, zbyt mała ilość płynu,
- zacinanie się układu wspomagania - najczęściej jest to zapowietrzenie układu wspomagania kierownicy,
- utrudnione skręcanie w jedną lub w obie strony - najczęściej przyczyną jest zbyt niskie ciśnienie
WYMIANA POMPY WSPOMAGANIA:
Wymieniając pompę wspomagania należy kolejno odessać płyn z układu, odłączyć przewody ciśnieniowe i zdjąć pasek napędowy. Teraz można odkręcić uszkodzoną pompę od bloku silnika, a w jej miejsce wstawić nową. Dalsze czynności wykonujemy w kolejności odwrotnej niż przy demontażu pompy. Wymieniając pompę wspomagania należy pamiętać również o wymianie płynu krążącego w układzie wspomagania kierownicy.
ZNANI PRODUCENCI POMP WSPOMAGANIA:
TRW, BOSCH, WRC, ZF, DELCO REMY